KARLSTADS

      MOTORCYKELKLUBB     

Webmaster: larserik.sundin@telia.com                                                                                    Ansvarig utgivare: Lars-Eric Sundin     

 

    

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Startsida

   

 

 

 

           


Harley-Davidson XA.

BMW R 71.  


Indian 841 var den tillverkarens lösning på konstruktionen. Den hade tvärställd V-twinmotor på 737 cc.


Kinesiska Chang Jiang CJ750 byggdes med sovjetiska Ural M-72 som förebild.


Sovjetiska Ural M-72.

Harley Davidson XA

 

 

 

 

Under andra världskriget ville amerikanska armén ha en motorcykel lik tyska BMW med kardandrift och boxermotor. Sådana var mycket tillförlitliga och lätta att underhålla under fältförhållanden. HD producerade redan 750 cc WLA för militären i stort antal.

 

Både Indian och HD konstruerade varsin modell för att möta de nya kraven. Indians modell hade en tvärställd v-twin, medan HD:s modell XA hade motor och drivlina baserad på BMW R 71, en boxermotor med sidventiler, som hade framställts för tyska krigsmakten, ofta med sidvagnsmontage.

 

1000 maskiner av typen XA tillverkades för utvärdering. Många av dem hade tallrikshjul istället för ekrar för att stå pall i Nordfafrika, vilket var där amerikansk trupp först skulle sättas in utanför Stilla havet. Typen var behäftad med en del barnsjukdomar, detta hade kunnat korrigeras innan man startade massproduktion, men detta kom inte att ske av följande skäl: Man kom fram till att tänkta uppgifter lika väl kunde lösas av jeepar istället. Därför nöjde man sig med den vanliga och billigare WLA som redan fanns i produktion.

 

XA hade en annan framgaffel för högre markfrigång. Den var två tum längre än den på WLA. I efterkrigsårens USA fanns massor av unga män som kom tillbaka från krigsskådeplatserna utomlands, glada att ha överlevt och i vissa fall med klara problem att anpassa sig till det normala samhället. Många slöt sig samman i mc-klubbar under liknande gemenskap som de upplevt vid fronten. Det fanns massor av billiga motorcyklar som såldes som överskott.

 

Man roade sig med att köra ikapp, endera på vägen eller under mera ordnade former. Onödiga prylar, stora skärmar och annat, plockades av  för att spara vikt. Det upptäcktes att den längre gaffeln från XA gav bättre egenskaper om den monterades på andra HD-modeller. Det tog inte så lätt i vid kurvtagning och man fick bukt med tidigare wobblingstendenser.

 

Det blev brist på XA-gafflar förstås. Någon kom på att rörprofilen var densamma som till parallellstagen på Ford Model A. Det var till att kapa och svetsa. Den förlängda gaffeln var född. Vad som på sjuttiotalet verkade vara ett psykedeliskt och surrealistiskt fenomen med extremt långa gafflar var från början motiverat av krav på förbättring av vägegenskaper.

 

BMW R 71 fick en annan ättling: R 71 ansågs av tyska krigsmakten inte vara tillräcklig, man utvecklade istället den mer avancerade och robustare R 75. När Sovjet och Tyskland undertecknat sin nonaggressionspakt 1939 uppstod en del handel mellan de båda länderna. Bland annat så fick ryssarna köpa ett antal BMW R 71. Denna kopierades senare och tillverkades under det sovjetiska namnet M-72. Denna har i sin tur vidareutvecklats och lett till de båda mc-fabrikaten Dnepr och Ural, vilka fortfarande tillverkas.

 

Den kinesiska Chang Jiang CJ750 byggdes med Ural M-72 från 1956 som förebild, och kan också sägas vara besläktad med BMW R 71.