KARLSTADS

      MOTORCYKELKLUBB     

Webmaster: larserik.sundin@telia.com                                                                                    Ansvarig utgivare: Lars-Eric Sundin     

 

    

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Startsida

   

 

 

 

           

Stig Berglund och Hondorna             Text: Stig Berglund
Året är 1968. Vi bodde på Dammgatan 2 i Karlstad. Jag var 26 år och ordförande i KMCK.
  Stig med sin sista CB 450.


Honda CB 750 kom till Sverige 1969.

 
 


Gunnar Clarfjord platsar på KMCK-sidan.
Han hade en Kawasaki 3-cyl tvåtaktare på 500 cc på den tiden, jag vet inte exakt årtalet. Han och jag gillade att raca och vi körde rundan från Norsbrogrillen ut mot Segersta och tillbaka till Karlstad. Härlig kurvig väg lämplig för att stå på. En annan gång racade vi fram och tillbaka till Filipstad, säkert mycket för fort enligt lag. Vi tränade Road Racing. Jag skulle köra 750 cc sportmaskin på Anderstorp och Gurra 500 cc, jag tror det var debutantklassen. Våra karriärer blev korta men gav mycket och sporrade nog flera inom KMCK att prova Road Racing. Tänker på Peppe och Eilert i första hand

 

På bilden syns min sista Honda CB 450. Modellen hette K1. Jag bytte till ny cykel varje år 3 år i rad.... Dom kostade ca 4000 kr på den tiden och jag fick lägga en tusenlapp emellan när jag bytte. Jag gjorde affärerna med Åke Ahlkvist i Göteborg då. Bytena skedde OSETT de två sista gångerna. Första gången vi gjorde affär stod min cykel på Robert Liljegren i Karlstad för privat försäljning på provision. Dom var fega och ville inte byta in den

Åke Ahlkvist var i Karlstad vid tillfälle och jag tog med honom till Robert L.

-Oj, oj! Dä va la en redi affär, sa han.

Liljegren hade stora lokaler men var inte speciellt framgångsrika som affärsmän. Min cykel glänste i ljuset och vi gjorde affär direkt utan att Robert L visste något om det. Därefter litade Åke A på mig och han levererade alla mina nya cyklar i trälådor, originalemballage, direkt från Hondafabriken i Japan. Jag monterade dom själv. Jag skickade mina en säsong gamla, mycket välvårdade och minutiöst uppputsade Hondor på tåget till GBG när MC-säsongen var slut, och väntade längtansfullt efter en ny låda på vårkanten innehållande den senaste årsmodellen av en Honda CB450. Ett härligt förhållande mellan säljare/kund som knappast existerar i dag!

Året innan, dvs 1967, började jag att tävla i Road Racing tillsammans med Rune Johansson. Vi körde debutantklassen och vi vann allt, jag i 500 cc och Rune i 350 cc. Till saken hör (vilket är svårt att erkänna) att Rune dängde mig i tävlingarna. Alla startade alla klasser tillsammans i ett enda race, från 125 cc ända upp till 500 cc. Rune kom etta och jag tvåa i tävlingarna. Så var det.

Med den här K1:an (bild) tävlade jag i SM Road Racing 1968. Jag tog tillräckligt med poäng för att få internationell tävlingslicens. Jag förberedde mig väl under försäsongen. Notera hjul och framtrumma på bilden. Jag bytte fälgar till AL-fälgar och preparerade frambromsen max. Nya tävlingsbelägg, stora ventilationshål i trumman, maximerad kylyta på utvändiga kylflänsar på trumman. Trumman dvs. frambromsen blev riktigt bra.
När säsongen var över ville Putte (då Honda senare burkslav) byta till sig framhjulet och trumman och så blev det. Första gången han bromsade, och jag såg det, så dök han! Tråkigt. Det gick bra och han var nöjd ändå (eller kanske därför?).

Min sista affär med Åke A gjorde jag 1969 och då blev det en fyrcylindrig Honda CB750.
Det blev nog en ny epok för mig, just bytet till en större cykel, alltså.

När man väl fått smak på en 750 cc så blev tävlandet i 500 cc inte lika attraktivt. Kraften, hästkrafterna, hastigheten, draget, allt lockade med den större Hondan. Jag valde därför att köra 750 Sportmaskin och deltog därför i de internationella tävlingar som gick i Sverige. Det var i princip bara Anderstorp som gällde då tyvärr . Min budget, som familjeförsörjare, medgav inte några utlandseskapader.

Sportmaskintävlandet i Sverige gillade jag och jag återkommer till det vid ett annat tillfälle. Jag kommer då att köra Honda CB 750 och Kawasaki 750.